“Over deze kwestie is er meningsverschil!”

• Shaykh al-‘allaamah Saalih ibn al-Fawzaan

Allaah – de Verhevene – zegt:

﴾وَأَنَّ هَـٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون﴿

{En voorwaar, dit is Mijn rechte Pad, dus volg het en volg geen [andere] paden, want die zullen jullie doen afsplitsen van Zijn Pad. Dat is wat Hij jullie heeft opgedragen opdat jullie [Allaah] zouden vrezen.}
[Soerah al-An’aam (6): 153]

En Hij – de Verhevene – zegt:

﴾يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّـهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴿

{Oh jullie die geloven, gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper en zij die het gezag hebben over jullie. En als jullie over iets van mening verschillen, keer dan ermee terug naar Allaah en Zijn Boodschapper, als jullie werkelijk geloven in Allaah en de Laatste Dag. Dat is beter en een beter eindresultaat.}
[An-Nisaa (4): 59]

En de Profeet – sallallaahoe ‘alaihie wa sallam – zei:

«فإنه من يعش منكم فسيرى اختلافًا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين من بعدي تمسكوا بها وعضو عليه بالنواجذ»

 “Voorwaar, degene van jullie die in leven zal blijven, zal veel verschillen zien. Houd jullie dus aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtgeleide khaliefen na mij; houdt jullie eraan vast en bijt erop met de kiezen.”

[Soenan Abie Dawoed #4607]

Zo dragen Allaah en Zijn boodschapper ons op wanneer de geleerden van mening verschillen over het oordeel van een kwestie, om datgene van hun uitspraken te nemen wat een bewijs heeft uit de Qor-aan en de Soennah en om hetgeen wat het bewijs tegengaat te laten, omdat dit het teken is van het geloof in Allaah en de Laatste Dag, en omdat dit beter is voor ons en een beter eindresultaat heeft.

En dat als wij de uitspraken nemen die het bewijs tegengaan, dan zal dit ons afsplitsen van het pad van Allaah en ons doen terechtkomen op het pad van hoogmoed en dwaling. Zoals [Allaah] heeft gezegd over de joden en de christenen dat zij hun rabbijnen en monniken als goden hebben genomen naast Allaah.

En toen het feit dat zij hen (d.w.z. de rabbijnen en de monniken) als afgoden namen onduidelijk was voor ‘Adiy ibn Haatim – moge Allaah tevreden over hem zijn –, verduidelijkte de Profeet – sallallaahoe ‘alaihie wa sallam – aan hem dat het feit dat zij hen als afgoden hebben genomen, betekent dat zij hen gehoorzamen in het toegestaan verklaren van datgene wat Allaah heeft verboden en [gehoorzamen in] het verbieden van datgene wat Allaah heeft toegestaan. Veel mensen vandaag de dag, als jij ziet dat zij zich bevinden op een fout (in tegenstrijd met de islamitische wetgeving) en jij hen verbiedt (om deze te begaan), zeggen zij tegen jou: “Hierover is er meningsverschil”. En hij gebruikt het meningsverschil als een excuus voor het verrichten van hetgeen waar hij zich op bevindt, ook al is dit in strijd met het bewijs. Dus wat is het verschil tussen hem en hetgeen waar de mensen van het boek zich op bevonden; degenen die hun rabbijnen en monniken als goden hebben genomen naast Allaah?

Dus de plicht die rust op deze mensen is om Allaah te vrezen met betrekking tot zichzelf en dat zij dienen te weten dat de aanwezigheid van een meningsverschil hen niet toestaat om het bewijs tegen te gaan. Het is zelfs zover gekomen dat veel van de onwetenden digitaal vastgelegde uitspraken – die afkomstig zijn uit de boeken die meningsverschillen behandelen – achternazitten, waarop hij fataawaa uitvaardigt op basis van de uitspraken die overeenkomen met zijn begeerten, zonder onderscheid te maken tussen hetgeen waar een authentiek bewijs voor is en hetgeen waar geen bewijs voor is. [Dit doet hij] ofwel uit onwetendheid ofwel door een begeerte die hij in zich heeft.

En het is voor de onwetende niet toegestaan om te spreken over de wetgeving van Allaah op basis van hetgeen dat hij heeft gelezen en heeft gezien in een opname, terwijl hij de authenticiteit ervan en de bron uit de Qor-aan en Soennah niet kent.

En Allaah heeft ons niet opgedragen om enkel terug te keren naar hetgeen dat in een boek van fiqh (jurisprudentie) staat, zonder begrip [hierover te hebben]. Echter heeft Hij ons opgedragen om de mensen van kennis te vragen. Hij – vrij is Hij van alle tekortkomingen – zegt:

﴾فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ﴿

{Vraag dus de mensen van kennis indien jullie niet weten.}
[Soerah An-Nahl (16): 43]

En het is niet toegestaan voor de persoon van begeerte om zijn begeerte als god te nemen, waardoor hij de uitspraken neemt die in overeenstemming zijn [met zijn begeerten] en hetgeen wat niet [met zijn begeerten] overeenkomt achterwege laat.

Allaah – de Verhevene – zegt:

﴾وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنْ اللَّهِ﴿

{En wie is meer afgedwaald dan degene die zijn begeerte volgt – zonder leiding van Allaah?}
[Soerah Al-Qasas (28): 50]

 

﴾أَرَأَيْتَ مَنْ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً﴿

{Heb jij degene gezien die zijn begeerte als zijn god heeft genomen, zou jij een waker over hem zijn?}
[Soerah Al-Foerqaan (25): 43]

En het is niet toegestaan voor degene die kennis bezit om voor de mensen datgene te zoeken wat met hun begeerten overeenkomt, waardoor hij hen doet afdwalen van het pad van Allaah met als argument om (de zaken) te vergemakkelijken. Want voorwaar, vergemakkelijking gebeurt slechts door middel van het volgen van het bewijs, opdat hij niet tot degenen behoort over wie Allah heeft gezegd:

﴾لِيَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِعِلْمٍ﴿

{Zij zullen hun eigen lasten volledig dragen op de Dag der Opstanding, en ook de lasten van degenen die zij hebben doen afdwalen – zonder kennis.}
[Soerah Al-Nahl (16): 25]

 

 Moge Allaah iedereen succes schenken naar profijtvolle kennis en vrome daden, en moge de salaah (prijzingen) van Allaah op onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn metgezellen zijn.

Bron: www.alfawzan.af.org.sa/node/13194

By 

E-mail nieuwsbrief